Groeimeevaart en het Huis der Afvalligen
Dit project wordt opgenomen in het concept Gebiedsplan 2019 - Indische buurt
Een kern groep van kunstenaars kwam afgelopen zomer vijf keer bij elkaar onder leiding van Robert Pennekamp en Irene Janze om middels kunst bewoners uit de Indische Buurt met elkaar en de Meevaart in contact te brengen.
Aan het begin van het Meevaart seizoen in 2019 wordt tijdens een weekend een kunstfestival georganiseerd met workshops en exposities van kunst/theater/spoken word.
Als opmaat worden er
1/ iedere maand exposities georganseeerd
De data van de openingen zijn zo gekozen dat ze samen vallen Arto Lokale, een avond met poëzie, performance art en stand up comedy. De exposities kunnen foto’s, beelden of schilderijen zijn over de buurt, of werken van kunstenaars uit de indsiche buurt.
2/ Op het postzegelpark Niasstraat/hoek Soembawastraat wordt in het openbaar gewerkt aan het Huis der Afvalligen . Bewoners(sculpturen) worden gefabriceerd uit (zwerf)afval. Tevens worden er “broodhuisjes” ontworpen en gemaakt. Zij dienen als uitgangsmateriaal en pr voor het festival-weekend.
We willen verbindingen leggen met (geisoleerde en eenzame en mensen op leeftijd) mensen, en ook de mogelijkheden van ( groepen uit) de Meevaart onder de aandacht te brengen in de buurt. Als voorbeeld: we zijn net ingesprongen op de week van de eenzaamheid waar de kunstenaar Joke van Vlijmen( zelf bewoonster in het flevohuis) fotoportretten heeft gemaakt van mensen rond negentig jaar uit de Indische buurt . Er vindt een feestelijke opening: trots op negentig, plaats in de Meevaart op vrijdag 28 september( we kunnen dus nog iets over het resultaat melden)waar mensen die slecht ter been zijn met een taxi naar toe worden gereden.
Naast exposities willen we flink groeien naar het festival toe door de openbare workshops van het Huis der Afvalligen. Onze ervaring is dat door buiten op deze strategische plek workshops aan te bieden je twee vliegen in een klap slaat. de workshops: beelden maken van afval en broodhuisjes bouwen, maken mensen(veelal kinderen, dus juist weer een jong publiek met hun ouders) attent op de omgeving en ze dienen als prmiddel voor het festival. Buiten kan je met gesprekken veel aandacht genereren. daardoor gaan er meer mensen meedoen met het festival en event in de buurt. Het is een groeimiddel. Ik heb hier veel ervaring mee opgedaan
irene janze
Sophia Dijkgraaf
Robert Pennekamp
Camille van Neer